שאלות ותשובות - כאבי גב

סובלים מחוסר שיווי משקל וסחרחורת?
עזרו לעצמכם עכשיו!
צרו קשר בטלפון 052-3524311
או דרך הווטסאפ

לייעוץ מקצועי צרו קשר כעת

09-7440429

ד"ר עוז צור פיזיותרפיסט מומחה באבחון וטיפול בבעיות סחרחורת

ד"ר עוז צור פיזיותרפיסט מומחה באבחון וטיפול בבעיות סחרחורת, חוסר שיווי משקל וכאבים

הצטרף לניוזלטר

שאלות ותשובות כאבי גב

רונית (45): הבן שלי (15) מנגן בפסנתר ויש לו כאבי גב מייד אחרי 20 דקות של נגינה האם זה לא יהרוס לו את הגב?

ת: לפי התלונה אני מבין שבבית הספר אין לו כאבים אלא בעת הנגינה. חסרים קצת פרטים על הנער בכלל ועל הנגינה ממתי הוא מנגן ומה המוטיבציה שלו לנגן. אבל גם ללא הנתונים הללו אומר כי בישיבה עם הידיים מושטות לפנים, אנו מפעילים הרבה יותר עומס על שרירי הגב המייצבים ולכן בעת נגינה, כמו בעת רחיצת כלים במטבח, המייצבים עובדים קשה ורצוי להקל עליהם. אחת הדרכים היא ישיבה עם רגליים בפישוק קל ולפנים כשהן נוגעות ברצפה. בנוסף, יש לנסות לחשוב על הגב כאילו נמשך כלפי מעלה ולצדדים ללא מאמץ. שיטת אלכסנדר טובה לכך ותוכל להקנות לילד שלך הרגלים נכונים לחיים, מומלץ בחום.

 

יוסי (36): בבדיקת EMG אובחנה אצלי פגיעה עצבית קלה ברגל ימין. נטלתי במשך החודש האחרון כמויות גדולות של משככי כאבים והשתמשתי הרבה במכשיר TENS שהקל את הכאב בזמנים שונים. השאלה שלי – האם הוא עלול להזיק לי ולפגוע בעצבים? איך הוא בעצם מקל?

ת: השימוש במכשיר אינו יכול לפגוע בעצבים. דרך הפעולה שלו פשוטה ביותר. אתן לך דוגמה "מהחיים": אם קיבלת בראש מכה, מה הדבר הראשון שתעשה? נכון, תשפשף את המקום הכואב. מדוע אנו עושים זאת? משום שבאמצעות הצפת גירויים שאינם מכאיבים אנו סוגרים את שער הכאב במוח, והכאב מהמכה בראש יקהה. כך פועל מכשיר TENS, מכשיר להפחתת כאבים: הוא מציף את המוח בגירויים לא מכאיבים ואנו מרגישים שהכאב שלנו נמוג.

 

תמר (41): כשאני מרימה משקולות בחדר כושר, יד שמאל נחלשת יותר מהר והכתף כאילו עומדת 'להיתפס'. למה זה קורה ומה ניתן לעשות?

ת: תמר שלום, תופעה כזו יכולה לנבוע מחוסר סימטרייה בחוזק שרירי הכתף, רצוי לשתף את המאמן כושר בחדר הכושר כדי שיציע לך תרגילים נוספים לכתף החלשה דבר העשוי להמשך שבועות עד לאיזון נכון, בהצלחה ולבריאות עוז צור.

 

שרון (42): אני מזכירה בכירה. לפני כשלושה שבועות, בעת עבודתי, התכופפתי להרים דפי מדפסת חדשים ולא הצלחתי להתרומם. חשתי כאבים חזקים בגב עם הקרנה לרגל שמאל, וממש צלעתי הביתה. כשאני שוכבת על הצד הכאב קל יותר, אבל אינני יכולה לשכב כל הזמן. כשאני עומדת יש לי כאבים חזקים בכיוון המפשעה והירך, ואחרי ישיבה קשה לי מאוד לקום. צילומי ה-CT הראו: בלטי דיסק מינימלי היקפי המשיק לשק הטקלי בחוליות L3-L4/L4-L5, ובחוליות L5-S1 נצפה בלט דיסק דיפוזי קל עם אלמנט פרה-מדיאני משמאל, שגורם לחץ על שק הטקלי משמאל ועל מוצא שורש S1 משמאל. האם אני צריכה ניתוח בגב?

ת: מה שתיארת כאן הוא התקף וחשד לפריצת דיסק. השאלה היא – האם מאז התכופפת בעבודה הרגשתך משתפרת קצת או שהבעיה מחמירה? מה עשית בקשר לבעיה זו עד כה? טיפול בפיזיותרפיה מכוונת עשוי להועיל לך מאוד ולזרז את החלמתך. לפי תיאורך, את רחוקה מאוד ממצב המחייב ניתוח. כדאי שתפני לפיזיותרפיסט מומחה לבעיות עמוד שדרה והוא יעזור לך לחזור לתפקוד מלא.

 

ארז (30): התאמנתי במכון כושר כרגיל. לא הרגשתי שחרגתי ממנהגי, אבל כן הרגשתי ברגע מסוים שעשיתי תנועה מהירה מדי ברגל כדי לייצב את עצמי. כשהגעתי הביתה תפס אותי כאב עז בישבן לכיוון הירך הצִדה, ואחר כך נמשך הכאב לכיוון הגב התחתון והאגן. מאז אותו אימון עברו חודשיים, והכאבים עדיין לא פסקו. ניסיתי מנוחה, חימום, קירור, תרופות ומשחות, אבל לאף אחד מהם לא הייתה השפעה מעבר להרגעה לרגע. מה כדאי לעשות?

ת: לפי מה שתיארת, נראה ששריר עמוק באזור הישבן נתפס בעת האימון. השריר הראשון שהייתי מנסה לשחרר הוא שריר הפיריפורמיס הממוקם בין עצם העצֶה לראש עצם הירך. השריר ממוקם עמוק מאוד, ולכן כל מה שנסית, חימום וקירור, עשוי להשפיע רק על השרירים הקרובים יותר לפני השטח. לשריר זה יהיה עלינו להיכנס בעזרת מחט שאורכה שבעה ס"מ, בזווית מיוחדת, אך הסיכוי להצלחה בשחרור גבוה. בד בבד עם שחרור הכיווץ בשריר זה חייבים לשחרר שרירים שוטפים לפעולה, ולכן כדאי לפנות לפיזיותרפיסט מומחה שיעזור לך בהקדם.

 

שלומי (36): עזבתי את ההיי טק לאחר שנים של עבודה בישיבה. היו לי כאבי גב כל הזמן ולא מצאתי מנוחה כל היום. הייתי חייב ללכת. כעת אני גנן כבר כמה שנים, וההרגשה טובה מאוד. הכאבים פחתו. אני עדיין מרגיש אותם, אבל הם לא מציקים לי מאוד במשך היום. אתמול עשיתי משהו בעבודה שבגללו אני כותב אליך – הרמתי משא כבד במיוחד. ידעתי שעליי לחכות לפועל שעובד אִתי, אבל הרגשתי שאני רוצה שכבר כעת זה יהיה במקום הנכון, ולצערי הרמתי לבדי את המשא בחיבוק והלכתי כמה צעדים לפנים. הרגשתי מעין "קליק" ונשמע רעש כמו של קרע. אני לא בטוח בזה, אבל מאז אינני יכול להתיישר כי הכאב בגב מחמיר לכיוון הרגליים. גם בעת התעטשות אני מרגיש כאב לכיוון הרגל. מה עליי לעשות?

ת: ראשית עליי לברך אותך על ההחלטה האמיצה לעזוב את "כלוב הזהב" ולצאת אל החופש. לא אמרת כלום על צילומים ופריצת דיסק ישנה, אך נראה לי שיש לך לפחות בלט דיסק בחוליות התחתונות של הגב. נראה שבעת ההרמה הדיסק נדחק לאחור ונוצרה פריצת דיסק. אפשר לאמת זאת בהדמיית CT. אנא פנה לאורתופד מומחה לעמוד שדרה ולפיזיותרפיסט מומחה לבעיות עמוד שדרה שיוכל לשפר את התנועה שלך בטכניקות שונות ללא כאב.

 

רננה (48): אני בריאה בדרך כלל. לפני כחודש עברתי ניתוח בלסת שנמשך זמן רב בתנוחה לא נוחה. הניתוח הסתיים בשלום, מלבד קושי בהליכה אחר כך. מאז יש לי מיחושים חזקים בגב, בכל תנועה כמעט. האם יש קשר לניתוח? האם אפשר לטפל בזה?

ת: לפי תיאורך, כנראה מדובר במתח גדול שחווית לפני הניתוח ובזמן הניתוח. לאחר סיום הניתוח נרגע המתח. כעת הגוף משחרר את כל ההגנות שגייס, ובעצם את סובלת עכשיו מכאב גב בעקבות מתח שרירי והידבקויות של מעטפת השרירים, הפציות. עליך לפנות לבירור אל רופא אורתופד ופיזיותרפיסט המטפל בטכניקות מתקדמות, ובהחלט תוכלי לצאת ממצב זה בעזרת טיפולים אחדים.

שתף באמצעות:

דילוג לתוכן